
Współczesna edukacja przedszkolna w dużej mierze zakotwiczona w starych kodach i paradygmatach coraz częściej nie odpowiada teraźniejszym i przyszłym wyzwaniom. Tradycyjne rozwiązania edukacyjne, ograniczające się do wykorzystania przez nauczyciela i przedszkolaka najczęściej potencjału sali przedszkolnej i ogrodu.
Tymczasem dla przedszkolaka ważny jest również kontekst, w którym uczy się nowych treści. Wiedza nabyta w różnych warunkach będzie inaczej ,,zapisana’’ w umyśle i inaczej używana w nowych sytuacjach. Jest wiele możliwości twórczego wykorzystania przestrzeni dostępnej dla nauczyciela.
Przemyślana przestrzeń edukacyjna wpływa na kształtowanie się kontaktów dzieci zarówno między sobą, jak z pracownikami przedszkola i oferowanym światem kultury oraz natury. W wyniku relacji opartych na wzajemnym zrozumieniu i porozumieniu rodzą się doświadczenia i nowe kreacje świata.